پرده سرا

پرده سرا

 

امروزه پارچه های پرده ای از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و هر گونه سلیقه ای را پاسخگو می باشند. از پرده های ساده و سبک گرفته تا پرده های سنگین و طرح دار، همه در دسترس عموم قرار دارند. هر فرد با توجه به سلیقه و میزان بودجه خود می تواند متناسب با دکوراسیون داخلی منزل پرده مناسب را انتخاب کند.

آنچه که امروزه بیش تر افراد به دنبال آن هستند، انواع پارچه پرده ای ترک می باشد. در ادامه به معرفی جدیدترین پارچه های پرده ای می پردازیم.پرده سرا

پارچه دانتل


امروزه پارچه های دانتل یکی از پرطرفدارترین انواع پارچه های پرده ای می باشند. این پارچه ها با طراحی خاص، مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کرده اند. پرده دانتل نمای بسیار زیبایی دارند و انتخاب مناسبی برای پرده های اتاق های نشیمن هستند.

پارچه حریر


حریر پارچه ای است که در دوخت پرده های سبک از آن استفاده می شود. پارچه های حریر از ظرافت و لطافت خاصی برخوردار هستند و از آن ها می توان در دوخت انواع پرده برای اتاق های مختلف منزل استفاده نمود. پرده هایی که با حریر دوخته میشوند مناسب مکان هایی هستند که به نور بیش تری نیاز دارند.

این پارچه ها به دلیل دارا بودن ظرافتی خاص، در برابر نور خورشید مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند، به همین خاطر بهتر است به همراه پرده های حریر از آستری نیز استفاده شود. از این پارچه برای دوخت پرده ساده استفاده می شود. استفاده از پرده حریر دو رنگ نیز می تواند نمای زیبایی ایجاد کند.

پارچه های کتان و ساتن


پارچه های کتان و ساتن در عین سادگی طراحی گرمی دارند. این نوع از پارچه ها جزء پارچه های ضخیم محسوب می شوند و نور آفتاب را به راحتی از خود عبور نمی دهند.

به همین دلیل در استفاده از پرده های کتان و ساتن، نیاز به نصب آستری نیست.

پارچه های ابریشم و مخمل


استفاده از پارچه های ابریشم و مخمل برای اتاق های رسمی، مانند اتاق پذیرایی مناسب می باشد. این نوع پارچه ها خوب حالت می گیرند و فضای رسمی اتاق را دلنشین تر می کنند.

انواع مختلف پرده


در دکتر سپندار با مدل های متنوعی برای دوخت پرده (پرده اتاق خواب، پرده پذیرایی و … ) آشنا شوید. انواع مدل های پرده تزئینی به شرح زیر میباشند:

آستری
آستری پارچه ای ارزان قیمت با قابلیت شستشو است که از جنس کتان یا پارچه هایی که کمی پلاستیک در تولید آن به کار رفته، میباشد.

این پرده را زیر پرده های اصلی نصب میکنند و در واقع محافظی برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به پرده اصلی میباشد.

برای حفظ ظاهر پرده های توری یا حریر، آستری را اصولاً بدون طرح و به رنگ کرم یا سفید انتخاب میکنند. آستری به صورت جداگانه در زیر پرده آویزان میشود.پرده سرا

پرده پیلی دار
مدل پیلی دار با استفاده از پارچه های حریر به راحتی قابل اجرا می باشد. این مدل پرده با هرگونه سبک دکوراسیون داخلی هماهنگی دارد و برخلاف سادگی خود، جلوه ای بی نظیر به فضای مورد نظر میبخشند.

استفاده از پرده های پیلی دار برای اتاق هایی که سقف آن ها کوتاه است مناسب می باشد، زیرا آنها باعث می شوند سقف اتاق بلندتر به نظر بیاید. این نوع پرده گزینه ای مناسب برای پنجره های کم عرض در نظر گرفته شده اند.

پرده رومن
مدل رومن از سادگی و ظرافت خاصی برخوردار است. این مدل پرده به صورت کرکره ای باز و بسته می شود. استفاده از آن برای فضایی که طراحی آن ساده بوده و بیش از یک دست مبلمان در آن استفاده شده، مناسب است.

پرده های رومن از پارچه های ساده یا بافت دار تهیه میشوند اما بنا به سلیقه مشتری میتوان آنها را با پارچه های راه راه یا چهارخانه نیز طراحی کرد. از ویژگی های بارز این مدل پرده عدم استفاده از آستر در زیر آن میباشد. مکانیزم حرکت و تنظیم پرده رومن مشابه پرده شید رول است و جزء پرده مدرن محسوب میشود. اگر به دنبال خرید پرده شیک هستید پیشنهاد ما استفاده از این پرده می باشد.پرده سرا

پرده والان دار
در پرده های والان دار برای والان پرده پارچه ای به عنوان شال یا والان بر روی پرده زیرین استفاده می شود. این مدل پرده در میان اکثریت افراد از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

در استفاده از این مدل توجه داشته باشید اگر پرده زیرین شما ساده است، از پارچه ای طرح دار برای والان استفاده نمایید و در مقابل اگر قصد دارید از پارچه ای طرح دار برای پرده زیرین استفاده کنید، والان پرده باید پارچه ای ساده و بدون طرح باشد.

استفاده از این نوع پرده ها با هرگونه طراحی داخلی هماهنگی دارد.

اگر سبک مدرن را در طراحی دکوراسیون خانه خود اجرا نموده و مدل والان دار را برای پرده در نظر گرفته اید، بهتر است از یک والان ساده در یک گوشه از پرده استفاده کنید.

توصیه می شود در طراحی منزل به سبک کلاسیک با الهام از سبک ویکتوریایی، از والان های پرچین استفاده نمایید.

پرده ترکیبی
مدل ترکیبی از ترکیب دو پارچه ساده و طرح دار تشکیل میشود. اگر قصد دارید از پرده ترکیبی استفاده کنید، باید به تطابق رنگ پرده با دیگر اجزای اتاق از جمله مبلمان و کوسن ها توجه داشته باشید.

در این صورت فضایی دلنشین ایجاد می شود. به پارچه رویی که عموما طرح دار می باشد، دکور پرده گفته می شود.پرده سرا

پرده حاشیه دار
در قسمت بالا و پایین پرده های مدل حاشیه دار، از حاشیه های تزئینی استفاده شده است. پرده هایی که حاشیه آن ها در قسمت پایین قرار دارد برای پنجره های کوتاه و در مقابل پرده هایی که حاشیه آن ها در قسمت بالای پرده قرار دارد برای پنجره های بلند مناسب می باشند. طرح های حاشیه دار اغلب برای پرده اتاق خواب و یا آشپزخانه مورد استفاده قرار میگیرند و جلوه زیبایی به آنها میبخشند.

پرده شید رول
استفاده از پرده مدل شید رول، برای پنجره هایی که رو به داخل باز می شوند بسیار مناسب است.

این مدل پرده ها، حالت بالا رونده دارند و به هنگام جمع شدن درون محفظه ای استوانه ای شکل قرار می گیرند. پرده شید رول حالت تزئینی نداشته و شما می توانید در صورت دلخواه در کنار آنها از پرده های تزئینی نیز استفاده نمائید.

مکانیزم حرکتی پرده های شید رول به چهار نوع دسته بندی میشود:

مکانیزم معمولی: با این مکانیزم ارتفاع پرده توسط یک زنجیر کنترل که در سمت چپ یا راست پرده قرار گرفته تنظیم میشود.

مکانیزم فنری: با استفاده از این مکانیزم میتوان پرده را در هر ارتفاعی تنظیم نمود و اگر پرده آزاد شود به صورت خودکار در بالا جمع میگردد.

مکانیزم فنری کنترل شده: تفاوت این نحوه حرکت با مکانیزم فنری در این است که رول شدن پرده با حرکتی نرم و آهسته انجام میشود که ایمنی این حرکت بسیار بالاست.

مکانیزم الکترومکانیکی: ارتفاع پرده های مجهز به این مکانیزم را میتوان توسط ریموت کنترل و یا کلیدهای دیواری تنظیم نمود.

پرده شید بیرونی
پرده شید چیست؟ این مدل برای پنجره ها و ایوان های بزرگ مناسب می باشد. این پرده ها هیچ گونه حالت تزئینی نداشته و تنها برای جلوگیری از تابش نور خورشید و درنتیجه خنک نگه داشتن فضا از آن ها استفاده می شود.

پرده کرکره ای
پرده کرکره یکی از با دوام ترین انواع مدل های پرده می باشند. استفاده از این نوع پرده ها کنترل میزان روشنایی را امکان پذیر می کند.

انتخاب پرده های کرکره ای برای مکان هایی که کنترل دید در آن جا از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب مناسبی می باشد.

تیغه این نوع پرده را میتوان از جنس آلومینیوم و چوب انتخاب نمود که امروزه نمونه های فلزی کاربرد کمتری دارند اما تیغه های چوبی با ظرافت و زیبایی بی نظیر خود همواره در تولید پرده های خانگی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار میگیرند.

پرده های عمودی را میتوان به صورت اتوماتیک و برقی طراحی نمود و امکان نصب آنها در داخل پارتیشن و یا شیشه های دوجداره وجود دارد.

این پرده ها با توجه به جنس تیغه در تنوعی از طرح و رنگ تولید و در دو مدل عمودی (لودراپه) و افقی نصب میشوند.پرده سرا

پرده عمودی
امروزه با وجود پرده های زیبا و متنوعی که در بازار وجود دارد، کمتر کسی از این مدل پرده استفاده می کند. با این حال لازم به ذکر است این پرده ها از دوام بالایی برخوردار می باشند.

در ساخت نوار پرده های عمودی، از پارچه، چوب مصنوعی، آلومینیوم و غیره استفاده می شود. در ساخت این مدل پرده ها از نوارهای عمودی استفاده شده است، به همین دلیل استفاده از آن ها باعث بلند نشان دادن سقف می شود.

پرده بالا رونده یا لانه زنبوری
در تولید پرده های بالا رونده یا لانه زنبوری، از پارچه یا متریالی سبک استفاده شده است. این مدل پرده از تنوع رنگی بالایی برخوردار می باشد. از ویژگی های بارز پرده لانه زنبوری می توان به تطبیق پذیری آن با هر سبکی اشاره کرد. مدل برقی این مدل پرده نیز در دسترس می باشد.

پرده چوبی
در تولید پرده های چوبی از چوب هایی مانند افرا و بامبو استفاده می شود. از آن جایی که در تولید این مدل پرده ها از چوب استفاده شده، آنها فضایی گرم به ارمغان می آورند.

این پرده ها در محیط های اداری مانند اتاق مدیران باعث ایجاد ظاهری رسمی می شود. این پرده نمونه ای از انواع پرده فانتزی شناخته می شود.

پرده حصیری بامبو
این مدل پرده از الیاف طبیعی و یا نی بامبو ساخته میشوند و دارای تنوع بی نظیری هستند.

این پرده ها را میتوان به صورت پلیسه ای یا رولی توسط نخ یا زنجیر در بالا جمع نمود.

پرده های حصیری قابل شستشو هستند و نگهداری و نظافت آنها آسان است.

پرده زبرا
پرده های زبرا از نوع پرده های بالارونده هستند که از دو لایه موازی که ترکیبی از تور و پارچه است ساخته شده اند.

تورهای این پرده در فاصله های مشخص توسط ردیف هایی از پارچه به یکدیگر متصل گردیده اند و برای تنظیم میزان نور ورودی به اتاق میتوان زاویه بین دو لایه و نوارهای میانی را تغییر داد.

با استفاده از پرده های زبرا میتوان میزان دید و نور را تنظیم نمود و یا کلاً پرده را در بالا جمع نمود. انواع پرده زیرا امروزه طرفداران زیادی دارد و برای آشپزخانه و اتاق خواب انتخاب مناسبی است.

علاوه بر آن در اکثر محیط های اداری پرده زبرا به عنوان گزینه ای مناسب در اولویت میباشد.

پرده های زبرا از تنوع بالایی برخوردار بوده و استفاده از آنها در آشپزخانه باعث ایجاد زیبایی دلنشینی می شود. از مزایای پرده زبرا می توان به جمع شدن راخت این مدل پرده اشاره کرد.

پرده پانچ
پرده پانچی نمونه ای از پرده های ساده می باشد که در طراحی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های ظاهری این مدل پرده می توان به چین های عمیق آن اشاره کرد.%عکس – مدل های مختلف پرده
پرده سلطنتی
از دیگر نمونه پرده هایی که می توان در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد، پرده سلطنتی می باشد. استفاده از این مدل پرده بیش تر در سبک های فاخر هم چون سبک کلاسیک به چشم می خورد.

پرده تور
اگر به دنبال انتخاب مدل پرده ساده هستید، پرده های توری می تواند انتخاب مناسبی باشد. استفاده از این مدل در طراحی سبک مدرن به چشم می خورد. پرده توری در عین سادگی، نمونه ای از پرده زیبا برای استفاده می باشد.

پرده سه بعدی
پرده های سه بعدی نمونه ای از جدیدترین انواع پرده هایی است که می توان در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد. استفاده از این پرده بیش تر در اتاق خواب صورت گرفته و می تواند نمای زیبا و منحصربفردی ایجاد کند.

نکات ضروری در نصب پرده
علاوه بر انتخاب پارچه مناسب برای پرده، چگونگی نصب آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نحوه نصب پرده می تواند در اندازه فضای اتاق تاثیر گذار باشد و حتی موجب پوشش نقص پنجره نیز شود. در ادامه به بیان نکاتی در مورد نصب پرده و مدل های نصب می پردازیم:

انتخاب طول مناسب پرده
بهترین مکان برای نصب میله پرده، روی خط سقف است. در انتخاب طول پرده باید به این نکته توجه داشته باشیم که پرده تا روی زمین امتداد داشته باشد. این کار باعث می شود، فضای اتاق بزرگ تر از آنچه که هست به نظر آید.

4 روش نصب خلاقانه پرده

نصب پرده های دیوار به دیوار
با استفاده از روش نصب دیوار به دیوار، می توان فضایی مرتب و تمیز داشت. در این روش عموما از پرده های خیلی نازک و بلند استفاده می شود.

انتخاب رنگ نیز می تواند تاثیر بسزایی در حس و حال فضای اتاق بگذارد. برای مثال با انتخاب رنگ سفید، انعکاس نور بیشتر خواهد شد و در نتیجه فضای اتاق روشن تر و بازتر میشود.

اگر از رنگ تیره برای پرده ها استفاده می کنید، در انتخاب وسایل دیگر از رنگ های متضاد و نسبتاً روشن استفاده نمایید.پرده سرا

نصب پرده به صورت یکسره
نصب پرده های یکسره به دکوراسیون شما زیبایی خاصی می بخشد. در این روش می توانید از یک پرده به صورت یکسره و یا چند پرده یکسان در کنار هم استفاده نمایید و در موقع نیاز به همان ترتیبی که مد نظر دارید پرده ها را باز یا بسته کنید.

در انتخاب پارچه پرده در این روش نصب، از پارچه های لطیف و انعطاف پذیر استفاده نمایید. اگر قصد خرید پارچه های طرح دار را دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام بستن و جمع کردن پرده ها ممکن است طرح پرده پیدا نشود.

برای ایجاد یک تصویر ذهنی از چگونگی قرارگیری پرده در هنگام جمع شدن، بهتر است هنگام خرید، پارچه را جمع کنید تا نمایی که ایجاد می شود را مشاهده نمایید.پرده سرا

نصب پرده داخل قاب پنجره
استفاده از پرده هایی که درون قاب پنجره قرار می گیرند برای فضاهای کوچک بسیار کارامد است زیرا این پرده ها حالت آویزان نداشته و به صورت کرکره ای باز و بسته می شوند. این پرده ها در طراحی دکوراسیون به سبک مدرن مرسوم میباشند.

نصب پرده های دوتایی
در نصب پرده های دوتایی از دو پرده در دو طرف یک میله پرده استفاده می شود. این مدل نصب را می توان برای پرده دو پنجره ای که در کنار هم قرار گرفته اند، تنها با نصب یک میله پرده اجرا نمود.پرده سرا

نصب پرده در کتیبه
به قاب هایی که در بالای پنجره قرار گرفته و پرده درون آن نصب می شود، کتیبه پرده می گویند. استفاده از کتیبه می تواند نمای زیبایی به پرده ببخشد.

قیمت پرده
هزینه دوخت و نصب پرده با توجه به عرض و ارتفاع پنجره، نوع پارچه، مدل پرده و نوع تزئینات متفاوت است. قیمت برخی از پارچه ها گران تر از سایر پارچه ها بوده و کیفیت آنها نیز به طبع بالاتر می باشد.

پارچه هایی که برای پرده انتخاب می شوند باید از کیفیت لازم برخوردار باشند زیرا در غیر اینصورت در اثر نور خورشید و گرد و غبار عمر کوتاهی خواهند داشت.

قیمت پرده ساده در مقایسه با پرده های مدل دار ارزان تر است.پرده سرا